Y U H A N I S S Y A E E R A R A R A ♣ !
The Queen


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
 S T A L K E R
I'M BIG ENOUGH AND I SEE WORSE
just follow this site
tuto request are open <3
thank you

. tagboard .


URL only and not your email
harsh words are not allowed
thank you for visiting.

old stories.


big thanks.
Template by Aisyah Fatimah .
Edited by the owner .
search things from mr&mrs google .
resepi puding karamel
24.7.13 | 0 comments


nampak sedap tak ? haha kalau tengok pun dah sedap , apa tahh lagi rasanye ken . oke , hari ni kita b'buka puasa dengan puding telur A.K.A puding karamel sebagai pencuci mulut :) resepi ni antara favourite anis laa time bulan ramadhan . ;D

bahan-bahan

❀ 1 Cawan Gula
❀ 1/2 Cawan Air - utk karamel
❀ 1 Cawan Air - utk adunan puding (tak letak pun tak apa , nanti kurangkan masa kukus )
❀ 5 Biji Telur
❀ 1 Tin Susu Cair
❀ Sedikit Esen Vanilla

cara-cara

sediakan karamel 
1.Tuang gula ke dalam kuali atau periuk n hanguskan gula dengan menggunakan api yg SEDERHANA
2. then , bila gula dah bertukar warna keperang-perangan, baru masukkan 1/2 Cawan Air & kacau laju-laju agar gula tu tak berketul
3. kemudian , Padamkan api dan tuangkan gula hangus tersebut ke dalam bekas. tuangkan sedikit jea k . kira-kira 1 atau 2 sudu besar untuk 1 bekas . 
4. biarkan sejuk .

 sediakan puding
1.Pecahkan 5 biji telur n pukul sehingga kuning telur pecah n sebati
2.then , panaskan 1 Tin Susu Cair dengan api yang sederhana
3. kemudian , masukkan Sedikit Esen Vanilla ,3 Sudu Besar Gula n 1 Cawan Air ke dalam Susu Cair yg dipanaskan tadi
4. Kacau untuk melarutkan gula tersebut n padamkan api.
5. tuangkan adunan tu ke dalam bekas gula hangus tadi. Ikut sukatan korang laa nak letak brapa banyak . contohnya macam ni :


6. then kukus dalam tempoh 20-30 minit . Kalau puding masih lagi cair , tambahkan lagi masa kukus sampai laa puding tu masak. disebabkan adunan tadi tu tak letak tepung . so kena ambil masa sikit untuk dia masak spenuhnya :)
7. lepas dah masak , biarkan sejuk dahulu n sedia untuk dihidangkan . :)













©Copyright deserved 2012-2013. | All right reserved Y U H A N I S S Y A E E R A | powered by Blogger!!